Home > Koning & Hartman > Case actueel > Alle > Case study: Onmisbaar in het openbaar vervoer

Case study: Onmisbaar in het openbaar vervoer

Koning & Hartman heeft alle bouwstenen voor een integrale aanpak van installatie, beheer, onderhoud en reparatie van telecom- en IT-netwerken. We nemen complexe taken van onze klanten uit handen, zodat ze zich op hun business kunnen focussen. Door de jaren heen hebben we een indrukwekkende klantenlijst opgebouwd met grote en kleine telecommunicatienetwerken, zowel voor spraak- als data-applicaties. Deze keer een kijkje in de wereld van het openbaar vervoer, waarin letterlijk geldt: geen communicatie, geen OV.

Eén van de onderdelen van onze afdeling Managed Services is het Field Network Solutions team. Dit team bestaat uit twintig medewerkers, waarvan de meeste field service engineer zijn. Field Network Solutions is verantwoordelijk voor het preventief en correctief onderhoud aan zogenaamde ‘mission critical’ netwerken binnen de Openbare Orde & Veiligheid (OOV), Industrie en het openbaar vervoer.

Zonder werkend systeem geen bussen & trams
In het openbaar vervoer is goede communicatie essentieel en zelfs verplicht; zonder een werkend communicatiesysteem kan een vervoersmaatschappij uit veiligheidsoverwegingen niet rijden. Koning & Hartman verzorgt het communicatienetwerk voor meerdere partijen in de OV-sector in en om diverse grote steden in Nederland.

Het communicatienetwerk binnen het openbaar vervoer is doorgaans opgebouwd uit één centrale meldkamer en een aantal opstelpunten die de signalen vanuit de meldkamer opvangen en doorsturen naar de communicatieapparatuur in bijvoorbeeld bussen en trams binnen hun dekkingscirkel. Behalve beheer en onderhoud van het netwerk is Koning & Hartman ook
verantwoordelijk voor de installatie en het onderhoud aan randapparatuur; portofoons, mobilofoons en communicatie-computers in de voertuigen.

Netwerkverhuizing
Nog niet zo lang geleden vond er binnen een netwerk dat Koning & Hartman in beheer heeft een belangrijke verhuizing plaats, waarbij één van de opstelpunten naar een andere locatie moest, omdat de huidige locatie werd afgebroken. Door het actief meedenken met de opdrachtgever werd al snel een geschikte alternatieve locatie voor het opstelpunt gevonden. Vervolgens moesten zend- en ontvangstapparatuur van locatie A naar B worden verplaatst. Klinkt eenvoudig, maar in de praktijk een omvangrijke operatie waarbij planning & uitvoering heel nauw luisteren. De samenwerking tussen engineering, installatie en het inbedrijfstellingsteam hebben geleid tot een snelle en vlekkeloze oplevering van het nieuwe opstelpunt, waarbij zowel klant als reiziger geen hinder heeft ondervonden van de verhuizing.


Beheer op afstand
Naast onderhoud en beheer op de verschillende locaties kan Koning & Hartman bepaalde facetten van het netwerk ook op afstand beheren vanuit het kantoor in Delft. Hier zit een aantal mensen in het Network Operations Center (NOC), waar vanuit deze netwerken 24/7 proactief worden bewaakt. In het geval van problemen kan men in bepaalde gevallen rechtstreeks vanuit het NOC actie ondernemen. Wanneer dat niet direct mogelijk is, wordt een field engineer naar de betreffende locatie gestuurd om het probleem op te lossen. Op die manier is de klant altijd verzekerd van snelle en adequate actie in het geval van netwerkstoringen.

Meer weten over onze oplossingen voor het openbaar vervoer? Neem dan contact op met onze Managed Services afdeling.