Home > Koning & Hartman > Case actueel > Alle > Case study: altijd mobiel bereikbaar dankzij Koning & Hartman Managed Services

Case study: altijd mobiel bereikbaar dankzij Koning & Hartman Managed Services

Ontzorgen. Dat is het doel van Koning & Hartman Managed Services. Zo ook voor één van Nederlands grootste telecomproviders, waar we al sinds 2004 het onderhoud aan alle 'sites' (zendmasten) voor mobiele communicatie verzorgen. Daarmee ontzorgen we niet alleen de klant, maar kunt u ook onbezorgd mobiel bellen.

Gezien de omvang van het betreffende netwerk zit hier binnen Koning & Hartman een volledige afdeling op, jaarlijks goed voor het verhelpen van bijna 8.000 storingen. Die storingen worden verholpen door een gespecialiseerde groep Field Service Engineers, verspreid over heel Nederland. Deze engineers worden vanuit Delft ondersteund door de planningsafdeling van Koning & Hartman.

Teamwork
De netwerkprovider monitort haar eigen netwerk en zodra er in dat systeem een alarmmelding binnenkomt, wordt er gekeken of dit een storing betreft. Is dat het geval en kan de storing niet door de provider zelf op afstand worden verholpen, komt de planningsafdeling van Koning & Hartman in Delft in actie. Dankzij het systeem waarmee die afdeling werkt en de PDA’s die alle field engineers bij zich hebben, kan men real-time zien waar iedere monteur zich bevindt en waar deze mee bezig is. Op die manier worden de engineers efficiënt en snel ingepland en weet iedere engineer via de informatie op zijn PDA direct waar hij aan toe is en kan hij de planning en klant real-time updates geven over de status van een storing. Doordat er op diverse plaatsen in Nederland depots staan waarin onderdelen liggen opgeslagen, zijn de monteurs bovendien altijd voorzien van de juiste materialen om voorkomende problemen accuraat te verhelpen.

Op alles voorbereid
Een storing kan diverse oorzaken hebben. Zo kunnen weersomstandigheden een belangrijke rol spelen. Raymond van Ringelenstein, teamleider van de afdeling die verantwoordelijk is voor dit netwerk, licht toe: “In een overgangsperiode van koud naar warm weer merk je dat het aantal storingen toeneemt, doordat smeltend ijs op sitelocaties voor problemen zorgt. Ook sneeuwbuien hebben invloed op het aantal storingen; het betreffende systeem werkt met straalverbindingen; zodra er zogenaamde plaksneeuw op een transmitter zit, gaat dat ten koste van het signaal en zal het systeem eerder een storing waarnemen.” Onweersbuien zorgen doorgaans voor minder problemen. “Sites zijn daarop voorzien en beschikken over hele goede beveiliging. Toch gebeurt het dat er storingen ontstaan bij extreem zware onweersbuien, vooral in gebieden in Nederland waar de sites die op zandgrond staan en waar de aardgeleiding dus minder goed is. In deze gebieden hebben we bij onweer wel engineers die ‘achter de buien aan’ rijden, zodat eventuele inslagen en storingen direct verholpen kunnen worden.”



Ook grote evenementen vergen extra aandacht. “Veel mensen in een klein gebied zorgen voor een zware belasting van een netwerk. Op dagen als Koninginnedag en tijdens grote muziekfestivals plaatst de netwerkprovider vaak extra mobiele sites om de capaciteit te vergroten. Wij zorgen dan dat er een monteur van ons in de buurt is, die in het geval van problemen direct actie kan ondernemen.”

Maar hoe zit het dan als er om 03.00 uur ’s nachts, of op zondagochtend om 10.00 uur een storing optreedt die direct verholpen moet worden? Ook dan staan de Field Service Engineers van Koning & Hartman in heel Nederland paraat om te zorgen dat alles zo snel mogelijk weer werkt zoals het hoort. 24/7, 365 dagen per jaar.

Meer weten?
Benieuwd naar wat Koning & Hartman Managed Services voor u kan betekenen? Neem contact met ons op!

Ervaar zelf de voordelen van Uptime Services

Bel ons !
BEL: +31 (0)15 260 99 06