Home > Koning & Hartman > Case actueel > Alle > Case Study: Razendsnel internet, razendsnel aangesloten

Case Study: Razendsnel internet, razendsnel aangesloten

Een glasvezelnetwerk begint met de daadwerkelijke glasvezel onder de grond, maar voordat de vele kilometers van dit ondergrondse netwerk zijn uitgemond in het lijntje dat supersnel internet, telefonie en TV de huiskamer in brengt, zit een belangrijk traject van preparatie en configuratie. Een traject waarvoor Koning & Hartman Managed Services samen met glasvezelaanbieder Caiway verantwoordelijk is.

Elke gemeente waar glasvezel ligt, heeft ze: Points of Presence (POP’s), kleine huisjes waarvan de precieze functie voor veel mensen onduidelijk is. Deze POP’s zijn de eerste plaats in een dorp of stad waar het ondergrondse glasvezelnetwerk ‘boven de grond’ komt. Dankzij de hardware die in deze POP’s staat, wordt de glasvezelverbinding in een switch omgezet naar een daadwerkelijk signaal dat kan worden doorgetrokken naar de geabonneerde huisaansluitingen. 

Glasvezel tot leven gebracht
Zodra het ondergrondse glasvezelnetwerk in orde is en de POP’s zijn geplaatst, krijgt Koning & Hartman opdracht om de fysieke switches en lijnkaarten in de kasten die in de POP staan te installeren. Dit gaat conform de voorschriften van Caiway, zodat middels een duidelijke labelling en documentatie de bekabeling altijd probleemloos te herleiden valt. De centrale switches worden redundant uitgevoerd; mocht een switch om wat voor reden dan ook ooit uitvallen, kan een tweede switch probleemloos de functies overnemen. Naast de fysieke plaatsing van de switches in de kasten worden deze ook geconfigureerd: ze krijgen een eigen IP-adres, waardoor ze tot leven komen bijna gereed zijn voor gebruik.

Triple-play test
Nu de basisinstallatie in orde is, nemen de field service engineers contact op met het Network Operating Center (NOC) van Koning & Hartman, van waaruit een aantal laatste instellingen op de switch worden ingesteld. Hierna is het tijd voor de ‘triple-play test’. Bij deze gebruikerstest worden het internet-, TV- en telefoniesignaal aan een aantal praktische tests onderworpen. Zo sluit de field service engineer bijvoorbeeld een laptop aan om de internetsnelheden te testen, maar ook een daadwerkelijke televisie om te kijken of alle kanalen goed werken. Wanneer er problemen zijn, kan er vanuit het NOC nog worden gekeken wat de aanleiding vormt.

Na een geslaagde triple-play-test wordt de switch richting Caiway ‘vrijgegeven’, waarbij documentatie zoals netwerkadministratie en lay-out van de switches wordt overhandigd. Vanuit het Operations Center van Caiway worden de switches nog één laatste keer getest en als ook dit succesvol verloopt, kan Caiway de daadwerkelijke abonnees gaan aansluiten op het glasvezelnetwerk.

Koning & Hartman is sinds begin 2012 partner van Caiway op het gebied van de installatie en configuratie van hardware bij glasvezelprojecten. Bas van Kan, projectmanager van TiM Projectmanagers uit Haarlem bij Caiway, is zeer tevreden over de samenwerking. “De installatie van de hardware was voor ons erg arbeidsintensief en bovendien geen core business. Koning & Hartman neemt ons dan ook een belangrijk deel van het proces uit handen. De eerste periode was het vooral een kwestie van leren; een aantal mensen van Koning & Hartman is bij ons in opleiding geweest en we hebben diverse handleidingen en processen vastgelegd. De eerste échte installatie hebben we samen vanuit ons Operations Center gedaan, inmiddels gaat dit voor het overgrote deel via Koning & Hartman. En naar volle tevredenheid: er is onderling sprake van korte lijnen en goede interactie. We hebben zonder twijfel een duidelijke efficiencyslag gemaakt, waardoor we onze klant nog beter en sneller kunnen bedienen.”

Meer weten over de mogelijkheden van Koning & Hartman Managed Services?