Home > Koning & Hartman > Case actueel > Alle > Een volledig nieuw telefonieplatform midden op de Atlantische Oceaan

Een volledig nieuw telefonieplatform midden op de Atlantische Oceaan

Het installeren, vervangen of verhuizen van een communicatieplatform doen we wel vaker. Dat kan uiteraard een hele uitdaging zijn. Soms zijn de omstandigheden echter wel héél bijzonder. Bijvoorbeeld toen twee van onze engineers eind vorig jaar twee weken de tijd hadden om, op de Atlantische Oceaan, het telefonieplatform op één van ’s werelds grootste cruiseschepen volledig te vervangen.

Een bijzondere werkomgeving
Op een schip van bijna 250 meter lang, te midden van zo’n 2.000 passagiers je werk doen; voor een netwerkengineer is het met recht een niet-alledaagse werkplek te noemen. Dit soort cruiseschepen vaart gedurende het jaar zowel in Europese wateren als aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, in de Golf van Mexico en de Caraïben. Tijdens zo’n overtocht van Oost naar West, vorig jaar oktober, moest in twee weken het bestaande DECT-communicatiesysteem worden vervangen.
Het betreffende schip maakte gebruik van een traditioneel DECT-platform. Dat systeem neemt een centrale rol in bij de communicatie op zo’n schip: niet alleen de technische dienst op het schip gebruikt dit platform om te communiceren, ook de op het schip aanwezige restaurants en overige faciliteiten en zelfs de communicatie op de brug verloopt via dit systeem. Opdracht was om het bestaande DECT-systeem te vervangen door een modern IP-DECT-systeem, dat beschikt over alle functionaliteiten die cruciaal zijn voor een goede communicatie op territoriale wateren.

Speciaal voor deze opdracht werden twee gecertificeerde engineers van Koning & Hartman getraind in ‘IP DECT-systemen op cruiseschepen’. Deze specialistische expertise is noodzakelijke vanwege de hoeveelheid DECT-zenders binnen een speciale omgeving. Een IP DECT-systeem heeft als grootste voordeel dat het automatisch van frequentie verandert. Dat is voor cruiseschepen die varen op verschillende territoriale wateren (met elk hun eigen frequenties) van groot belang, omdat op het gebruik van verkeerde frequenties hoge boetes staan.

Presteren onder tijdsdruk
De opdracht begon met het uitzetten en ontmantelen van het oude DECT-systeem. Dat betekende ook dat de communicatie op het schip twee weken lang via alternatieve middelen als mobilofoons, pagers en vaste toestellen verliep. Vervolgens was het zaak om de bekabeling aan te sluiten op aparte switches en werden de 250 zenders verspreid op het gehele schip vervangen door nieuwe IP DECT-zenders. Na het uitvoeren van deze werkzaamheden kon het systeem worden omgezet.

Het is met name de tijdsdruk die deze opdracht tot zo’n grote uitdaging maakte. “In de zestien dagen dat we op het schip zaten moest alles af, tot en met de documentatie voor de bemanning aan toe,” vertelt Hielke Praamstra, één van de Koning & Hartman engineers die bij dit project betrokken was. “Dat betekent in de praktijk dat je van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat aan het werk bent.” De engineers van Koning & Hartman maakten daarbij deel uit van een zeskoppig team van experts dat verantwoordelijk was voor de vervanging van het systeem. “Uiteraard was het de laatste dagen keihard doorwerken om alles helemaal in orde te hebben. Maar als je dan ziet dat uiteindelijk het volledige systeem goed werkt, is dat alle moeite meer dan waard!”

Altijd een oplossing
Koning & Hartman beschikt over gespecialiseerde netwerkengineers voor alle mogelijke netwerkuitdagingen. Of nu op zoek bent naar specifieke expertise, vaste of tijdelijke inzet; alles is mogelijk. Bovendien leveren we merkonafhankelijke services. Meer informatie over de mogelijkheden leest u op deze pagina.